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ABOUT de sign de >

de sign de > とは

■ 理念

人を、暮らしを、街を、デザインで ときめかす。

■ めざすこと

 2011年4月、堂島川河畔の新しい社会実験区域、中之島バンクス内に「de sign de > (デザインで)」が誕生。
大阪・中之島という水辺の親水空間から、新しい創造の風を送りだします。
de sign de > がめざすのは、デザインで新たな価値を創出する「クリエイティブの拠点(プラットフォーム)」となることです。
個人と個人、個人と組織が出会い、創造的な情報が行き交い、これまでにない創造活動や創造的なビジネスチャンスを生み出すプラットフォーム。
そのような場として、大阪の中心地である中之島から旋風を巻き起こすべく活動します。

 de sign de > は、新しい時代の空気を敏感に感じとるクリエイターたちにとっての「うつわ」として、創造的な活動を志すあらゆる人、
あらゆる活動に開かれた場所、オープンソースとしての空間=「創造活動の実験空間」となります。
de sign de > では領域やジャンルによる線引きを取払い、さまざまな個性や才能が出会うことから生まれる「なにものか」になる前のつかみどころのない不定形な可能性を支持していきたいと考えます。
そのために、直接の出会いとコミュニケーションから生まれるエネルギーや関係性を育む「場」づくりこそが必要であると信じて活動に取り組みます。
それは従来のアンチテーゼを原動力とするあり方ではなく、これまで気づかなかったもうひとつの方法論、オルタナティヴなあり方を社会に提示していくことでもあります。

 場が人の可能性を引き出し、人の活動が場を育てる。
de sign de > ではそうした循環がつくり出す状況をつねに提示し共有し、大きな意味での社会環境から、ささやかな日常生活におけるまで、
個人や社会をとりまく生活の質を高めることをめざします。
それが私たちの理念である「人を、暮らしを、街を、デザインでときめかす」こととなり、「喜びをデザインでリレーする」ことにつながります。
デザインで、はじまり、つどい、ときめいた人が、受け取ったバトンを次の誰かにその喜びとともに伝えたくなるような活動を進めていきたいと考えます。
具体的にはローカルブランディングのための提案、エデュケーションプログラムの実施、ものづくり、創造活動への支援、展覧会やセミナーの実施などを通して、広く人びとへの浸透を図っていきます。

 de sign de > の活動を通して、多くのみなさまと一緒に新しい環境や新しい状況を生み出し共有します。そして、この場に生まれるゆるやかな連帯が新しい波となって広がり、結果として喜びに満ちた社会に近づいていくことを願い、真摯に活動していきます。

■ 活動

 de sign de > の活動は、「人を、暮らしを、街を、デザインでときめかす」という理念を実現するために、4つの柱を軸に展開していきます。

  • * 都市の魅力をデザインで掘り起こし、ローカルブランディングについてさまざまな提案をすること。(Branding)
  • * クリエイティブな人材をデザインで育て、つくる人、依頼する人、選ぶ人の美意識を目覚めさせること。(Education)
  • * 語れるモノづくりをデザインで可視化し、社会にその価値を還流させること。(Product)
  • * 気づきをデザインで提示する展覧会やセミナーを開催すること。(Exhibition)

de sign de > の名称

この名称 de sign de > は、「デザイン=design」に日本語の格助詞「で=de」を組み合わせた造語で、「デザインで、はじまる」や「デザインで、つながる」といった、デザインで起る事象や行為を想起させる新しい言葉です。
de sign de > には、行動や運動を指し示す強い意志が込められています。 また、de sign de に加えられた記号「>」は、「次へ・・・」を表すもので、デザインで、人や暮らしに「喜びをリレー」していく指針を示します。

コミッティメンバー(50音順)

服部滋樹/クリエイティブディレクター・デザイナー

服部滋樹 | クリエイティブディレクター・デザイナー

1998年、大阪・南堀江にショールーム“graf”をオープン。2000年“decorative mode no.3”設立。
同年、中之島に移転し、“graf bld.”を設立。「Structure for Living 暮らしの構造」を考えるクリエイティブユニット“graf”としてデザインとアート、日常と非日常を行き来し、様々な領域で表現。家具、企画・製作・販売、店鋪・住宅・建築設計、プロダクトデザイン、グラフィックデザイン、ブランディングに至るまでプロジェクトごとに幅広い活動を行っている。
2005年咲くやこの花賞美術部門受賞/2006年第三回アサヒビール芸術賞受賞
http://www.graf-d3.com/

三木健/グラフィックデザイナー

三木健 | グラフィックデザイナー

1955年神戸生まれ。1982年三木健デザイン事務所設立。ブランディング、アドバタイジング、パッケージ、エディトリアル、空間などの様々なフィールドにおいて情報を建築的にとらえる発想で五感を刺激する物語性のあるデザインを展開。主な受賞にJAGDA新人賞、日本タイポグラフィ年間グランプリ、世界ポスタートリエンナーレ富山銀賞、N.Y.ADC奨励賞など国内外で受賞多数。著書に「Selected Works 1994-2002 Ken Miki」/amus arts press
http://www.ken-miki.net

柳原照弘/プロダクト・空間デザイナー

柳原照弘 | プロダクト・空間デザイナー

1976年 香川県生まれ。1999年 大阪芸術大学デザイン学科を卒業後、2002年に"ISOLATION UNIT / TERUHIRO YANAGIHARA"設立。2009年スウェーデンの家具ブランドOFFECCTからソファシステム [GROW]を発表。以後、国内外の家具ブランドをクライアントに持ちながら、インテリアの設計も行う等、国籍やジャンルの領域を超えた活動を行う。
2009年に発表された国内ブランド KARIMOKU NEW STANDARD ではアートディレクションおよび家具デザインを行う。また、大阪に国際水準のデザインが生まれる状況をデザインすることをめざす「DESIGNEAST」を開催する実行委員会のメンバーでもある。
http://teruhiroyanagihara.jp/

de sign de >

■ VISION and PLAN

Establishment and its activities of de sign de >

We have established BANKS Co., Ltd for the purpose of organizing “de sign de >”. This gallery will open in the spring 2011. "de sign de >" is located in the NAKANOSHIMA BANKS being developed as a new “social-experimental area” in Osaka. The gallery is a privately financed and independent institute, now in its start-up phase since September 2010.

In August 2008, the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism of Japan designated the Nakanoshima area as a “social-experimental area,” and has established set asides for the development of the river area. Through this initiative the NAKANOSHIMA BANKS was developed along Dojima-river. The NAKANOSHIMA BANKS “de sign de >” was constructed at the eastern edge of NAKANOSIMA BANKS, and it seeks to be a platform for creativity and to develop a community with a unique identity forming a novel concept of values through design.

The philosophy of the de sign de > is that a high quality of urban life is best supported by interventions of design that bring creativity and excitement into the everyday life of the city.
The BANKS Co., Ltd provides support to de sign de > by offering efficient, effective and flexible implementation of gallery policy and goals during the start up phase and into the future. In addition, the gallery’s committee members, who are designers and architects experienced through years of global practice, offer advise and insight to the gallery’s administration.
The de sign de > will utilize the diverse resources and depth of experience from the design community to implement activities that will stimulate the local environment and improve one’s quality of life.
July 2010

MATSUBARA, Mayumi
Representative Director

■ Goals Statement

  • - To revive nature through design
  • - To revitalize the physical environment through design
  • - To preserve history through design
  • - To generate a new scheme through design
  • - To enrich people’s lives through design
  • - To excite people through design
  • - To refine our culture through design
  • - To activate the city through design

■ Activities Plan

de sign de > promotes its activities based on four concepts:.

  • Branding : To create new proposals regarding local branding, by discovering urban appeal from viewpoint of design.
  • Education : To awaken people’s sense of beauty, by developing creative human resources in the field of design.
  • Product : To support local commerce by providing access to high quality design and branding services.
  • Exhibition : To organize exhibitions and seminars, which improve our understanding of “Best Practice” and assist the community in communicating its message the world.

Specifically de sign de > implements following activities:

  • Local Branding Support : For developing the value of SUITO-OSAKA (Aqua Metropolis Osaka) brand, the gallery promotes to spread knowledge and information on consulting businesses that improve image and value of the city.
  • Education : To enhance local revitalization and design power that produces vibrant creativity and urban appeal. The gallery focuses on fostering human resources and laying the groundwork for educational indicatives.
  • Product : The gallery conducts consultations and connects resources with businesses in diverse sectors including manufacturing for the purpose of promoting product development and creative design.
  • Exhibition : The galerry organizes exhibitions and events on art and design. It provides art and design-related information providing an opportunity to expand social networks between business and design.

■ Logo mark of de sign de >

About name of the galerry :
Mr. Ken Miki, a well-known graphic designer and a committee member of the gallery, created the identity, “de sign de >” as a as a tool in advancing the brand of the gallery.
Also he designed its logo mark.
The identity, “de sign de >” is a coined term combining the word “design” and Japanese particle “de.” It is a new word that acts as a provocation, a call to action, encouraging people to become actors for change through design (eg., “de sign de > ha-ji-ma-ru (starting with design)” or “de sign de > tu-na-ga-ru (connecting with design”).

■ Gallery Concept of de sign de > :

“Open and experimental space for creativity”

Modernist presentations of space formed by function have come to a limit that enforces stagnation. Everywhere museums and exhibition spaces are searching for new methods of engaging the space as well as the process of the exhibition. New paradigms of both form and function are being created and tested. These paradigms contest the notions of historically and functionally ordered space and look to a more episodic, tactical and flexible approach. Such approaches though radical in nature, nonetheless constitute interventions that are both historically faithful and deeply inventive. They are expressions of the gallery in its best sense.

The space of de sign de > shall be a universal space, open to all who wish to pursue his/her own original creation without regard to genre or medium. The space shall be open to every creative activity. Our intent is to create an “open and experimental space” where the users can decide the questions of utility.

The environment of de sign de > is an expression of its diversity. Performance art, exhibitions, seminars and all manner of creative expression may coexist and shape the experience of the visitor. This then becomes a new opportunity for a profoundly energetic exchange between the site, its users and its visitors. The site will be an incubator for creative expression and consumption as well as an anchor for new development in the area.

The de sign de > provides the context for a higher order of urban and social development. By creating the conditions necessary for both experimentation and commerce we seek to improve the quality of daily life for the individual and the city. This is the way to our goal.

To achieve the concept, we conduct exhibitions and events under the following guidelines. The space is open to all genres.

■ The Guidelines/Criteria :

  • -The gallery wishes to recognize creative people with a history of contributions to the cultural life of the region or the world through their work. We present the value of their expression to today’s new audiences. [to the “ARCHIVE OF CREATIVITY”]
  • - To encourage new and experimental expression, especially to highly motivated and promising talent. We also provide an opportunity to present his/her works to the public.
  • -To support and promote the diverse range of creative activities especially those forms encouraging mutual communication and social exchange.